♫musicjinni

עו"ד סוזי עוזסיני ארניה, כנס בנושא הצעת חוק חסד"פ - המצאה, חיפוש ותפיסה - ח"כ דוד צור ולילית טייבר

video thumbnail
עו"ד סוזי עוזסיני ארניה, מנחה כנס בנושא "מדרון חלקלק", בית הפרקליט לשכת עורכי הדין ת"א, ערב העיון עסק ב: הצעת חוק סדר הדין הפלילי סמכויות ואכיפה - המצאה, חיפוש ותפיסה מיום 19/5/2014.
לדברי עוה"ד המייצגים בתחום מדובר בכרסום זכויות חשודים, נאשמים ואזרחים.
עו"ד סוזי עוזסיני ארניה: הסדרת ענייני החיפוש והתפיסה של רשויות האכיפה וההליכים הפליליים, ראשית אבקש להציג את חברי הפאנל, ניצב בדימוס וח"כ מטעם התנועה דוד צור, עו"ד מיכאל טאוסיג יו"ר ועדת האתיקה לשכת עוה"ד, עוזרת לענייני משפט של ראש אגף החקירות במשטרת ישראל סגנית ניצב לילית טייבר ניצן, עו"ד דורון מורל ועו"ד ארז אבוהב.
חשוב לי לומר כסנגורית פלילית, שבעיניי הצעת החוק הזו פורצת סכר בין היתר על דרך של הענקת סמכויות חקירה שנכון להיום אינן קיימות בחוק הקיים, כגון: חיפוש סמוי בחצרים של אדם לרבות במשרד עורכי דין, צווים מסוג חדש, צווי ההמצאה וחדירה לחומר מחשב עתידי. לטעמי, הענקת סמכויות אלה בחקיקה יוצרת חשש לכירסום בזכות החיסיון שבין העורך הדין לבין לקוחו ומעמידה את עורכי הדין בפני דילמות אתיות וכן עשויה לפגוע בזכות החוקתית לפרטיות באופן בלתי מידתי.
עו"ד סוזי עוזסיני ארניה פנתה לח"כ דוד צור בשאלה: בשיחה המקדימה שערכתי עימך, ציינת כי לטעמך ויתרנו יותר מידי על זכויות הציבור לטובת הגנה על זכויות הפרט וכי יש להעניק יותר סמכויות על פי חוק לראשויות החקירה והאכיפה. האם אין חשש שהאיזון העדין שהגענו אליו אחרי עשרות שנים של עשיה ופיתוח משפטי יפגעו בידי הצעת החוק?
ח"כ דוד צור: אני חייב לומר ששמעתי דברים מאוד קשים שאי אפשר להישאר אליהם אדיש לגבי החוק הקודם, חומר מודיעין בתוך חומר חקירה. צריך לומר שבמצב שהתפתח שבו תיקי חקירה שלמים לא התבררו עד הסוף כיוון שסיכנו סכנת חיים מקורות, ואני יכול לומר על 2 תיקים מאוד משמעותיים, כמו התיק שידוע כ"בני הדייג", למרות שאינו מעורב בעניין, ובית המשפט כפה להביא את המקור, לא את חומרי החקירה ולהעיד אותו, ובסופו של דבר היו מוכנים לתת לרוצח הביתה והיו לי יותר מתיק אחד כזה, לכן אני חושב שמטילים רפש באמון במשטרה, אין לכך מקום. יש שוטרים מושחתים, יש רכזים מושחתים ואני פיטרתי לא מעט בהיותי מפקד מרחב וגם בהיותי ממ"ז ת"א, בתיקים שהזדעזעתי לחשוב איך יכול להיות שאיש משטרה מעביר חומרי מודיעין הכי רגישים בעולם מעביר חומרים לארגוני פשיעה.
סג"נ לילית טייבר ניצן: מקום שבו שוטרים מבצעים עבירה, המשטרה היא הראשונה להוקיע אותה. במשטרה יש 30 אלף שוטרים שמבצעים עבודתם מהימנה ואין מקום לנקוט בלשון של הכללה. אני מאמינה בתקינות המערכת, גם כעורכת דין, יש מקרים שבהם עורכי דין נחקרים, ההנחה היא שעורכי הדין מתנהלים בצורה תקינה על פי החוק. חוק החיפוש בעקבות הועדה של דב לוין, החל בדיונים עוד מהשנים 1988-1996 במהלך עשרות ישיבות, היתה לכל אחד להשמיע את דעותיו, והתקבל מוצר מוגמר היום, שהחוק הוא הכרח המציאות. החוק מסדיר את כל הנוהלים והתהליכים שעברו במשטרה, למשל צו הוצאת מסמכים עם עילות מפורטות, הסעיפים האלה שמתבססים על נוהלים הופכים לחוק, וטוב שזה קורה. לגבי הכותרת האם אנחנו במדרון תלול, אני חושבת שאנחנו ההיפך ממדרון תלול.
עו"ד סוזי עוזסיני ארניה, מומחית במשפט פלילי
Susie Ozsinay Aranya,Adv
טל': 03-5442007

עו"ד סוזי עוזסיני ארניה, כנס בנושא הצעת חוק חסד"פ - המצאה, חיפוש ותפיסה - ח"כ דוד צור ולילית טייבר

Disclaimer DMCA