♫musicjinni

צדק אלטרנטיבי - גישור, איחוי וטיפול באמצעות מנגנונים משפטיים, פרופ' מיכל אלברשטיין, הפקולטה למשפטים

video thumbnail
צדק אלטרנטיבי - גישור, איחוי וטיפול באמצעות מנגנונים משפטיים,הרצאתה של פרופ' מיכל אלברשטיין מהפקולטה למשפטים.

בעשורים האחרונים של המאה העשרים החלו להתפתח מנגנונים אלטרנטיביים שונים להליכים משפטיים. מנגנונים אלה מציעים תפיסות חדשות של צדק אשר מנסות להתגבר באופנים דומים על הביקורת העקרונית אשר הופנתה כלפי המשפט במאה העשרים. תנועות אלטרנטיביות אשר קדמו תפיסות חדשות אלה הן: התנועה ליישוב סכסוכים בדרכים חלופיות (Alternative Dispute Resolution), תורת המשפט הטיפולי (Therapeutic Jurisprudence), צדק מאחה (Restorative Justice), צדק של משטרי מעבר (Transitional Justice).
הקורס סוקר את התנועות הללו תוך כדי התייחסות שיטתית לכל אחד מהעקרונות המאפיינים את הצדק האלטרנטיבי: דגש על הליך, גישה קונסטרוקטיבית ומבט כלפי העתיד, חיפוש אחר רובד הסמוי מהעין, פירוק לגורמים וריבוי הליכים, דגש על יחסים ועל רגשות, אנטי סמכותנות ועבודת קהילה מלמטה למעלה.

שעור זה עוסק בפרקטיקה מיוחדת של בתי משפט פותרי בעיות בתחום הפלילי, אשר מדגימים את עקרון ההתמקדות בצרכים ומתמקדים בבעיות החברתיות העומדות בבסיס עבירות פליליות בתחומים מיוחדים. בתי משפט אלה כוללים בתי משפט לסמים, אלימות במשפחה, חולי נפש, שילוב מחדש ועוד כיו"ב. הם מציגים גישה חדשנית לטיפול ולשיקום בהקשר של סכסוכים פליליים.

לאתר הפקולטה למשפטים: http://law.biu.ac.il/

לאתר אוניברסיטת בר-אילן: http://www1.biu.ac.il/

צדק אלטרנטיבי - גישור, איחוי וטיפול באמצעות מנגנונים משפטיים, פרופ' מיכל אלברשטיין, הפקולטה למשפטים

Disclaimer DMCA